الخميس 09/08/1441 - 02/04/2020

كلية الطب البيطري

 
 

Program Title

Master of Theriogenology

Definition/ Overview

The program provides an opportunity for students of the bachelor's degree in veterinary medicine to specialize in the field of obstetrics, reproductive and artificial insemination to deal with the problems of fertility and infertility, reproductive and artificial insemination. 

Basic information

College

Veterinary Medicine

Department

Clinical Science

Program Title

Master of Theriogenology

Degree

Master's degree 

Duration

2 years (4 Semesters)

Credit hours

37 Credit hours

Study plan

Courses and thesis

Language

English

Conditions of admission

Applicants should:

1. Comply to the unified regulations of postgraduate studies in Saudi Universities.

2. Have a bachelor's degree in veterinary medicine from King Faisal University or any other university recognized by King Faisal University, provided that the grade is not less than "very good" if grades were applied

3. Pass a personal interview.

4. Applicants who received their bachelor's degree in undergraduate program with instruction language other than English should score at least 5.0 in IELTS or any other equivalent English test recognized by Ministry of Education.

Study plan

Semester

Course Title

Credit Hours

1st

Veterinary Gynecology

3

Pathology of the reproductive tract

2

Biostatistics

3

Concepts and methodology in research

1

Total

9

2nd

Veterinary Obstetrics

3

Andrology and Artificial Insemination

3

Embryo Transfer

2

Herd Management

2

Total

10

3rd

Clinical Practice

3

Seminar

1

Elective course

2

Elective course

2

Total

8

4th

Thesis

8


 
​​​​

نبذة عن الكلية

تعتبر كلية الطب البيطري هي الكلية الفريدة في هذا التخصص في المملكة العربية السعودية ودول الخليج العربي. وقد أنشئت الكلية في عام 1395هـ الموافق 1975م

رسالة الكلية

إعداد الكوادر البشرية المؤهلة للعمل في مجالات تشخيص وعلاج الحيوانات وتنمية الثروة الحيوانية وحماية الإنسان من الأمراض المشتركة وتوفير الغذاء الصحي ذي الأصل الحيواني للإنسان.

رؤية الكلية

مواكبة التطور التقني في مجال التخصص من خلال مراجعةٍ شاملة للنواحي الأكاديمية والبحثية و التشخيصية في المجال البيطري، وكذلك بناء جسور التواصل مع الجهات المستفيدة من مخرجات الكلية التعليمية.

أهداف الكلية

1. تفهم مبادئ العلوم الأساسية لدراسة الطب البيطري والمجالات المختلفة المتعلقة بها، وإجادة المهارات والأساليب المستخدمة في فحص وعلاج أمراض الحيوان حسب الأولويات الإقليمية وحاجة برامج التنمية بالمملكة. 2. تنمية قدرات البحث والتحليل والاستنباط. 3. المشاركة في التنمية الاقتصادية في المملكة عن طريق حماية الثروة الحيوانية من أي مسببات مرضية والمساهمة في إعداد الدراسات الخاصة بتكاثر وتحسين السلالات وزيادة الإنتاج. 4. المساهمة في برامج الأمن الغذائي عن طريق توفير الغذاء الصحي ذي الأصل الحيواني للإنسان. 5. المساهمة في حماية الإنسان من إخطار الأمراض المشتركة والمتناقلة بين الحيوان والإنسان.