SharePoint
Wednesday 16/03/1441 - 13/11/2019

Office of Alumni

 
 

 

مهام أقسام مكتب الخريجين :
تم تقسيم مكتب الخريجين بالجامعة إلى ثلاثة أقسام رئيسية وهي
 
أولاً: قسم علاقات الخريجين

1.مجموعة العلاقات العامة
• دعوة الخريجين للمشاركة في أنشطة الجامعة المختلفة.
• المشاركة في الاحتفالات والمعارض الخاصة بالتخرج و الخريجين.
• تنظيم زيارات، أمسيات، ورحلات لخريجي الكليات و(أو) الجامعة حال موافقة صاحب الصلاحية
• تنظيم لقاء دوري لخريجي الكليات و(أو) الجامعة.
• تنظيم يوم الخريج السنوي في الفصل الدراسي الثاني (ويشمل يوم مفتوح للتوظيف).

2.مجموعة الإصدارات والمطبوعات
• التنسيق مع قسم الخريجين بعمادة القبول والتسجيل في إعداد دليل خريجي الجامعة.
• إعداد دليل بجهات التوظيف التي تنسق لتوظيف خريجي الجامعات.
• إعداد إصدارات عن الفرص الوظيفية المتوفرة لخريجي الجامعة مع نشرها في إصدارات الجامعة.
• إعداد إحصائيات (متنوعة) عن خريجي الجامعة. تخصيص لوحات إعلانات لمكتب الخريجين يتم توزيعها على مباني الجامعة لرصد إعلانات الوظائف لمختلف التخصصات

 
ثانياً: قسم التأهيل الوظيفي :

1. مجموعة الدورات التأهيلية
• التنسيق لتنظيم حلقات وورش عمل ودورات تدريبية يقدمها خريجي الجامعة.
• التنسيق لإقامة دورات تدريبيه في مهارة كتابة السيرة الذاتية للطلاب المتوقع تخرجهم.
• التنسيق لإقامة دورات تدريبية في مهارات المقابلات الشخصية للطلاب المتوقع تخرجهم.
• التنسيق لإقامة دورات تدريبية في فن أساليب البحث عن الفرص الوظيفية المناسبة.

2. مجموعة الإرشاد الوظيفي
• إرشاد وتوجيه الخريجين والطلبة المتوقع تخرجهم في عملية البحث عن فرص وظيفية وتوظيفهم ما أمكن.
• العمل على تزويد الجهات الراغبة بتوظيف خريجي الجامعة ببيانات الخريجين و المتوقع تخرجهم.
• العمل على تحديد الفرص الوظيفية لخريجي الجامعة وتحديثها بصورة دوريه.
• العمل على وضع آلية لمتابعة توظيف خريجي الجامعة لدى الجهات الطالبة لبيانات الخريجين.
• متابعة المكتب لأوضاع الطلبة الخريجين وجمع معلومات عن الوظائف التي حصلوا عليها من كلا القطاعين العام والخاص ومن داخل المملكة وخارجها.

 
ثالثاً: قسم التطوير و المتابعة:

1. مجموعة الحاسب الآلي
• توثيق البيانات الخاصة بخريجي الجامعة في أرشيف خاص (ورقي والكتروني).
• تحديث قوائم الطلبة الخريجين وتجديد معلوماتها دورياً.
• إنشاء شبكة للاتصالات بين الخريجين.
• تحديث مستمر للموقع الالكتروني للمكتب في موقع الجامعة على الانترنت.
• التنسيق مع مركز المعلومات في الجامعة على تطوير آليات عمل مكتب الخرجين من خلال استغلال تقنيات المعلومات المتاحة.
• التنسيق لعمل نظام معلومات خاص للمكتب وتأسيس قاعدة بيانات خاصة بخريجي الجامعة.

2. مجموعة خدمة المجتمع
• مساعدة الخريجين في إيجاد مجالات متابعة دراساتهم العليا من خلال التوجيه وتقديم المشورة.
• تعميم الإعلانات المتعلقة بإكمال الدراسات العليا في مختلف الجامعات وتقديم الإيضاحات والمعلومات اللازمة.
• الاستفادة من الخريجين وخبراتهم بالمشاركة في إبداء آراءهم في البرامج والخطط الدراسية.
• التنسيق مع كليات الجامعة حيال استفادة مجالسها من مرئيات خريجيها لدراسة حلة معينة.
• إيجاد نوع من الدعم المادي والمعنوي لبرامج الجامعة وأنشطتها من خلال الخريجين والمؤسسات التي ينتمون إليها.

 

 
Functions of graduates' office department:

The graduates' office at the university has been divided into three main departments, which are

 


First: The Department of graduates Relations

1.    Public Relations Group

• Invite graduates to participate in various activities of the University.
• participating in the celebrations and exhibitions concerning with graduation and the graduates.

• Organization of visits, evenings, and trips to college and (or) University graduates if approved by authorized person.

• organize periodical meeting of the graduates of colleges and (or) University.

• organizing a day of annual graduates in the second semester (including an open day of employment).

 

            2.    Set of issues and publications

• Coordination with the Department of graduates at the Deanship of Admission and Registration, on the preparation of university graduates guide.

• Preparation of a guide points, which the recruitment of university graduates.

• Preparation of publications on the available post opportunities for graduates, as well as publishing it at the university publications.

• The preparation of statistics (Miscellaneous) for university graduates. The allocation of billboards for the graduates' office is distributed on the university buildings to observe posts advertisements in different competences. 


 
Second: Department of Rehabilitation Career:

1.    Qualifying courses group

• Coordination for the organization of seminars, workshops and training courses provided by university graduates.

• Coordination of training courses in the skill of writing biography of students expected to be graduated.

• Coordination for organizing training courses in interview skills, for students expected to be graduated.

• Coordination of training courses in the ways of research methods for appropriate opportunities.

 

2.    Career Counseling group

• Advice and guidance of graduates and students expected to be graduated in the search for job opportunities and employment as possible.

• Work to provide those wishing institutions to hire graduates of the university expected to graduate.   In addition, those who

• Work to identify career opportunities for university graduates and updates it periodically.

• Work to develop a mechanism to follow up the recruitment of university graduates to the applicants to the data of graduates.

• Follow-up the status of graduate students and gather information about the functions obtained from both the public and private sectors and from the inside and outside the Kingdom.

 
Third: Department of Development and follow-up:

1.    Computer Group

• Documentation the data of university graduates in a private archive (paper and electronic).

• Update the lists of graduates and the renewal of their information periodically.

• Establish a network of contacts between the graduates.

• Continuously update the website of the Office in the University's website on the Internet.

• Coordination with the Information Center at the University to develop mechanisms of the graduates' office through the exploitation of available information technologies.

• Coordinating the action of information system of the office and the establishment of a database of graduates of the university.


2. Community service group

• To assist graduates in finding fields and to continue their higher studies through guidance and counseling.

• Dissemination of advertising concerning with the completion of graduate studies in various universities and to provide explanations and information.

• Have a benefit from the graduates and their experience with participating in the formulation of their views on the plans and programs of study.

• Coordination with the faculties of the university councils about the benefit from graduates views to study a particular case.

• Finding the type of psychological and financial support to the University's programs and activities through graduates and institutions to which they belong.